באנר עליון

יום ראשון, 9 בינואר 2011

בריאות מעמד וחברה בנושא טראנסיות

על פי המאמר הקודם רוב הטרנאסקסואלים או הקוקסינליות עוברות טיפולים על מנת להפוך את חזותם ליותר נשית - אם מדובר בטיפולים קוסמטיים להגדלה חזה על ידי הורמונים, תלישת שיער ועוד וכלה ביצירת איבר מין נשי. כיוון שמדובר בתהליכים רפואיים ובשביל ליצור סדר בעניין, ישנה אגודה אמריקאית בשם HBIGDA Harry Benjamin international Gender Dysphoria Association  המורכבת מפסיכולוגים, פסיכיאטרים, מנתחים, עובדים סוציאליים מכל העולם. אגודה זו מרכזת את כל הטיפול המחקר בהיבטי הקוקסינליות, ועל פי הכללים שהם קובעים מתבצעים רוב הניתוחים בטראנסקסאליות בעולם. 

הטיפולים ולאחריהן
הטיפולים כרוכים במתן הורמונים נשיים להצמחת השדיים, להרחבת הירכיים ולריכוך העור, טיפול קוסמטיים להרחקת שיער מהפנים ומאזורים אחרים בגוף - ישנם טרנסקסואליות העוברות גם טיפול להתאמת הקול, כדי להופכו לקול נשי יותר.

לאחר רוב הניתוחים ניתן לומר שרוב הקוקסניליות נוטות לשוב ולחיות בסביבת קוקסינליות אחרות - חלקן גם עובדות במגוון שירותי ליווי (מסיבות הנעוצות במבנה החברתי) ואף כאלו המעניקות עיסויים אירוטיים או עובדות כחשפניות במסיבות רווקים (עניין לא כזה נפוץ אלא אם כן הקוקסינל בורך מראש בגוף נשי), וישנן אף טראנסיות הנטמעות בחברה הטרוסקסואלית רגילה, אף שהדבר אינו ממש נפוץ, אלא אם מדובר בקוקסינל ששינה את מינו בגיל מאוחר בחייו, כאשר מעמדו החברתי והכלכלי מראש היה יציב. 

מרגישות כנשיות בגיל מוקדם 
צריך לציין שרוב הקוקסינליות כבר חשות כנשים בגיל מאוד מוקדם, אמנם לעתים ישנה הדחקה, אבל לרוב הגינונים הנשיים כבר נראים ומורגשים למרחק. ישנן נועזות יותר שאף מתחילות ללבוש בגדי נשים בגיל העשרה למרות גינויים חברתיים שהן סופגות מהסביבה. כך שעצם הניתוחים והטיפולים הוא הצעד האחרון ולעתים לא ממש מתבקש בחייהן של הקוקסינליות, אלא רצון אמיתי להשלים את המהלך, כלומר להתאים את רגשותיהן למראה גופן. עניין  הנתון למחלוקת כיוון שישנה האסכולה המקובלת הרואה בטראנסקסאליות כמין השלישי ולא כמין השייך לנשיות או לגבריות, ולהוסיף את העובדה שטראנסקסולית שעברה את כל הניתוחים, כולל יצירת איבר מין גברי, כמעט ולעולם לא יתקבלו בחברה ההטרוסקסואלית כשוות בין שווים. כאמור צריך להדגיש שכשאנו כותבים על ניתוח אנו מתכוונים לניתוח של יצירת איבר מין נשי. 

סטטיסטיקות 
מעקב אחרי שכיחות התופעה היא עניין די קשה ומסובך, כיוון שישנם קוקסינליות שאינם פונות לרשויות ובעקבות זאת קשה להכניס אותן לסוג של סטטיסטיקה. על פי ספר האבחנות הפסיכיאטרי DSMIV אחד מתוך 30,000 גברים מבקשים לעבור ניתוח לשינוי מין. על פי המרכז הרפואי לדיספוריה מגדרית באמסטרדם ,אחד מתוך 10,000 גברים יבקש לעבור את התהליך. ישנם גם נתונים אחרים, למשל הנתון של ההתאחדות המקצועית העולמים לבריאות טרנסג'דריות WPATH מדברים על אחד מתוך 4,500 גברים (נתון משנת 2007).

קוקסינליות בעולם 
ישנם מדינות בעיקר במערב בהן טרנסקסואליות יכולות לשנות את שימן ומינן בתעודות זהות, לעומת מדינות בהן הדבר עדיין אסור. מעניין לציין בהקשר זה את איראן ששם מעודדים הומוסקסואלים 'לבחור צד', כלומר או להיות הטרוסקסואלים , או להפוך לנשים – טראנסקסולים ולעבור את כל הניתוח.  

קוקסינליות בישראל 
מצבם של מרבית הקוקסינליות והקוקסינלים בישראל בבחינת חוקית נחשב סביר בהשוואה למדינות אחרות בעולם. חלק מהטיפולים ממומנים על ידי קופות חולים , וישנו החוק נגד הסתה האומר שאסורה אפליה על רקע מגדרי.

ניתוחים לשינוי מין מתבצעים בארץ בבית חולים בתל השומר, החל מגיל 19 ולאחר ראיון בוועדה לשינוי מין בתל השומר - לינק המסביר את ההליך